Östsvenska Mästerskapen i Pistolskytte (ÖSM)

Handbok/regler för arrangör av Östsvenskt Mästerskap (ÖSM)

Arrangemang av mästerskap ska ske genom samarbete mellan den egna kretsen och ÖSM-kommittén, ej direkt till SPSFs kansli/tävlingskommitté.

Turordning efter schema, annan turordning om berörda kretsar är överens.

  1. När SPSF fastställt tävlingsdagarna svarar arrangerande krets för att:
    Tävlingen genomförs enligt gällande Skjuthandbok (SHB), av förbundet utfärdade regler samt regler och stadgar i ÖSM-kommittén.
  2. Tävlingen genomförs antingen av ansvarig krets eller genom delegation till en/flera föreningar. Oavsett vilket ansvara kretsstyrelsen för att mästerskapet följer uppsatta regler och bestämmelser.
  3. Tävlingarna är öppna för skyttar tillhörande föreningar anslutna till SPSF i östra regionen (krets A, C, D, E, I, U, W, X) oberoende av skjutklass. Begränsning av antalet deltagare får endast ske efter samråd med ÖSM AU, undantag för begränsning i vpgr C se punkt 5.
  4. Mästerskap ska avhållas i tillräckligt många tävlingsdagar så deltagarnas möjlighet att tävla i samtliga vapengrupper enligt punkt 5 ej begränsas.
  5. Klassindelning ska ske enligt följande:
    Arrangör får begränsa deltagande till max 1 start i vapengrupp C
    Precision: A, B, C, DAM C, VET YC, VET ÄC, JUN C
    3-mannalag i A, B, C
    2-mannalag i DAM C, VET C, JUN C*
    Fält: A, B, C, R, DAM C, VET YC, VET ÄC, JUN C
    3-mannalag i A, B, C, R
    2-mannalag i DAM C, VET C, JUN C*
    Militär Snabbmatch: A, B, C, R, DAM C, VET YC, VET ÄC, JUN C
    3-mannalag i A, B, C, R
    2-mannalag i DAM C, VET C, JUN C*
    Magnum Fält: M2, M4, M6, M7
    3-mannalag i M2, M4, M6, M7
    PPC: R1500, P1500, resterande klasser frivilligt**
    2-mannalag i R1500, P1500
  6. Inbjudan ska innehålla följande uppgifter: ÖSM mästerskap i gren Arrangerande krets/förening/-ars namn Tävlingsledningens namn, tfn Tydlig vägbeskrivning
    Beslut ang. ev. reducering av medaljer meddelas x-dag, kl yy ÖSM-logo ska användas Samt erforderliga uppgifter enligt SHB C.3.5.2.1., C.4.3.1.5.
  7. Inbjudan ska sändas till förbundet för godkännande enligt SHB C.3.5.2.1.
  8. Inbjudan ska laddas upp på ÖSM hemsidan senast 4 veckor före tävlingsdag.
  9. Fältskyttebana och förutsättningar ska sändas till förbundet för granskning senast 12 veckor före tävlingen. SHB C.3.5.2.2.
  10. Starttider ska laddas upp på ÖSM hemsidan senast en vecka före tävlingsdag. Startlista ska innehålla redovisning av anmälda lag.
  11. Fältskyttebana ska inneha 10 stationer för att uppfylla kravet på mästerskap enligt SHB C.3.6.1.2 (minst 48 skott) även om arrangören tvingas styrka 1-2 stationer.
  12. Startavgift bestäms av arrangören. Rekommenderad att startavgiften är 200 kr/start för fältskjutning och 150 kr/start för övriga grenar. Juniors startavgift ska vara 0 kr.
  13. Tävlingsavgift ska inbetalas på ÖSM-kommitténs bankgiro senast 6 veckor efter tävlingsdag. Tävlingsavgift enligt beslut av ÖSM-kommitténs årsmöte och är för närvarande 10 kr per individuell start och 30 kr per lag. BG 5347-7659. Betalningsansvarig för tävlingsavgift är kretsen även då krets utsett förening/-ar att arrangera mästerskapet.
  14. Medaljer fördelas enligt SHB, se vidare punkt 15 Hederspriser alternativt penningpriser bör fördelas enligt normal klassindelning (klass 1-3) till minst den bästa fjärdedelen i varje klass. Detta betyder att två resultatlistor upprättas;
    – en för fördelning av medaljer (mästerskapet) och
    – en för fördelning av hederspriser eller prispengar
    Inget pris får i värde understiga anmälningsavgiften. Prispengar ska vara deltagande förening tillhanda inom 6 veckor efter tävlingsdag.
  15. Sammanslagning av klasser
    – Sammanslagning av klasser ska inte ske om 3-5 skyttar/lag deltar i en klass, istället ska reducerat antal medaljer delas ut. Se SHB C.3.4.1
    – Om 1-2 skyttar/lag deltar i en klass får sammanslagning ske enligt gällande regler i SHB. Ska sammanslagning av klasser ske ska det meddelas berörda skyttar omgående enligt dag och klockslag angivna i inbjudan.
  16. Protestavgift får tas ut. Protestavgiften får ej vara högre än halva startavgiften. Se SHB B.3.5.
  17. Preliminär resultatlista (dvs. ej granskad av kretssekreterare för korrekt redovisning av bl.a. standardmedaljer) ska laddas upp på ÖSM hemsidan senast 2 veckor efter avslutad tävling. Slutgiltig resultatlista ska publiceras inom 4 veckor och skickas till förbundet och ÖSM se vidare SHB C.4.3.1.9., C.4.3.1.10. Försättssida ska innehålla information om; ÖSM mästerskap i gren Arrangerande krets, förening/-ar
    Datum och plats ÖSM-logo ska användas
  18. ÖSM-rekord i precisionsskjutning, PPC & Militär Snabbmatch ska registreras enligt SHB C.3.7.1.3. och kan endast sättas vid ÖSM
    När rekord eller tangering av rekord sker ska rutin i SHB följas. Protokoll inskickas till ÖSM sekreterare inom 4 veckor per post.
  19. ÖSM-logo ska finnas på allt material.
  20. Medaljer erhålls från ÖSM-kommitténs AU. Kontakta sekreterare i ÖSM AU för samverkan om leverans. *) För de klasser som sällan har deltagare så sker gravering av medaljer då arrangör ser ev. anmälda och tar kontakt med ÖSM
    **) För PPC klasser utöver R1500 och P1500 ska AU meddelas senast i samband med ÖSM-årsmötet för korrekta medaljer.
    Handbok antagen vid ÖSM-kommitténs årsmöte 2021.
    Information